Pirmā šaursliežu dzelzceļa līnija Valka – Pērnava.
Pirmā šaursliežu dzelzceļa līnija Valka – Pērnava tika atklāta 1897. gadā. Pēc II Pasaules kara šis posms vairs nav izmantots, jo vācieši saspridzināja tiltus, tādēļ, gadiem ejot, tika nolīdzināti uzbērumi, pazudušas sliedes un bānīša ceļš pazudis no ainavas. Bet neraugoties uz postošo darbību, dabā ir noslēpušies svarīgi bānīša dzelzceļa elementi, kurus nav pamanījuši ne vācieši II Pasaules kara laikā, ne arī mūsdienu iedzīvotāji – meža biezoknī slēpjas neskarta iespaidīga akmens caurteka, dzelzceļa stabiņi ar Latvijas ģērboni, saglabājušies uzbēruma fragmenti, mājvieta, kurā izgatavoja dzelzceļam sliežu gulšņus, pamesta 19. gs. beigās celta un vēlākos gados paplašināta stacija, no kuras 1941. gada 14. jūnijā tika deportēti apkārtnes iedzīvotāji, depo vieta, griezuļa vieta (izmantoja, lai lokomotīvi apgrieztu pretējā virzienā). Pārsteidzošākais ir bijis pats bānīša ceļš, kuru vietām pat grūti iztēloties, piemēram, ceļš šķērsojis Rīga - Valga dzelzceļa sliedes tādā veidā, kad kustība notikusi divos līmeņos – augšējā līmenī brauca platsliežu vilciens, bet apakšējā - ceļu šķērsojis bānītis. Zināmi atsevišķi gadījumi, kad jaunieši rīko pārgājienus pa bānīša uzbērumu, tomēr bez papildus informācijas tiek paiets garām nozīmīgiem un interesantiem elementiem, kas veidoja Valkas bānīša ceļu.
Takā iekļauti 26 apskates objekti:
1. Mazā akmens mūra caurteka
2. Valkas stacijas viadukta atjaunošana
3. Akmens mūra caurteka Valkas pilsētas teritorijā
4. Bānīša pietura „Pedele”
5. Bānīša Valka – Pļaviņas ceļa divu līmeņu krustojums
6. Bānīša Valka – Pļaviņas vecā ceļa turpinājums
7. Dzelzceļa atsavinātās joslas robežstabiņš
8. Dzelzceļa darbinieku dzīvojamās ēkas
9. Ērģemes stacija
10. Kailā sila akmens caurteka
11. Mazais tiltiņš
12. Pārbrauktuves sarga māja
13. Piemiņas vieta 1941. gada 14. jūnijā izsūtītajiem uz Sibīriju
14. Pirmie dzelzceļi Latvijas teritorijā
15. Uzspridzinātā tilta vieta
16. Valka – Pērnava šaursliežu dzelzceļa līnijas Depo ēka
17. Valka – Pļaviņas (Stukmaņi) bānīša ceļa tiltiņš un tā grafiskais zīmējums
18. Valkas bānīša griezuļa vieta
19. Valkas bānīša pārsteidzošais ceļš
20. Valkas pilsētas divu staciju darbības shēma - Valka I - Valka II
21. Valkas stacijas bufete
22. Valkas stacijas bufetes slēgšana
23. Valkas stacijas ēka
24. Valkas stacijas ledus pagrabs
25. Valkas stacijas viadukts
26. Žuldiņu stacija
TAKAS iesūtītājs: Ilze Gaile
Darba grupa: Edgars Gaile, Ilze Gaile
Latvijas kultūrvides TAKAS kuratore Vidzemes reģionā: Gunta Romanovska